Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Jelmer Bruinsma - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Jelmer Bruinsma - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Door: Jelmer en Nynke

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

19 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Taupo

Inmiddels zijn we al een dikke week in Nieuw Zeeland en het is hier prachtig. Rond de 25 graden en een prachtige natuur. Het land is lastig te vergelijken met Australië, het is anders. Het klimaat is prettiger, de natuur heeft hier bergen, vulkanen en veel naaldboom bossen. Het land heeft 4,5 miljoen inwoners waarvan er 1 miljoen in Auckland woont en 40 miljoen schapen. De grootste inkomstenbron zijn de toeristen, daarna melk (nz produceert 200x meer melk dan dat ze gebruiken), hout is het 5de grootste inkomstenbron en daarna wol en lamsvlees.

We zijn begonnen in Auckland met decamper, precies dezelfde alleen 10 jaar ouder en 300.000 km op de teller. We zijn naar het noorden gereden en hebben daar een dagtour naar Cape Reijenga gemaakt, het noordelijkste punt van nz. Daarna weer terug naar Aukland en richting het vulkanisch gebied gereden. In Roturua hebben we een tochtje gemaakt naar de vulkanen en zwavelbaden. Ook hebben we een spa bezocht.

Precies onder NZ zijn twee aardeplaten die tegen elkaar aanschuiven, dit veroorzaakt de aardbevingen. In NZ zijn 14.000 aardbevingen per jaar (35 per dag) deze voel je alleen niet. Door de wrijving van de platen ontstaat magma wat omhoog komt, wat vulkanen veroorzaakt. Nz heeft 7 vulkanen waarvan 2 erg actief zijn op dit moment. Wij zijn er geweest en het is bizar want de grond leeft. Op veel plaatsen ontstaan warmwater bronnen en geijsers, je ziet vaak stoom uit de grond komen en je ruikt de gassen, zwavel en je ziet in sommige meren het water koken. De vulkaan kan elk moment uitbarsten maar het kan ook nog wel 100 jaar duren, niemand die het weet. Het was ontzettend interessant deze tocht te maken. Inmiddels zijn we lake taupo voorbij geredn en gaan we richting Wellington. Donderdag varen we met de ferry naar het Zuider eiland.

P.s bedankt allemaal voor de leuke reacties bij de vorige berichten!

• 19 Januari 2014 - 19:33

Jan En Margreet:

Hoi Jelmer en Nynke,

Jullie kennen ons niet, wijn zijn familie van Pieter en Sjoukje Postma. Wat leuk om jullie verhaal te lezen, wij zijn nl. zelf net 6 weken terug van Nieuw-Zeeland. Wij vinden het een prachtig land, helemaal geweldig! We gaan jullie volgen, om zo nog even na te genieten.....

Veel plezier!

Groeten van Jan Bakker en Margreet de Graaf, Hilaard

• 20 Januari 2014 - 09:57

Geert&Grietje:

Hoi Jelmer en Nynke,

las net van de aardbeving in Nieuw Zeeland. Hebben jullie daar ook wat van mee gekregen of zitten jullie niet in die omgeving? Hoop dat alles goed is daar. Mooi om jullie berichten te lezen!

Heel veel plezier.

Groeten Geert en Grietje (en kids)