Het Zuider Eiland - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Jelmer Bruinsma - WaarBenJij.nu Het Zuider Eiland - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Jelmer Bruinsma - WaarBenJij.nu

Het Zuider Eiland

Door: Jelmer en Nynke

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

30 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Vorige week zijn we met de camper op de ferry overgekomen van het noorder naar het zuider eiland. Vanaf picton naar het oosten gereden richting het wijngebied Marlborough. Uit dit gebied komen de beste Sauvignons Blanc, Nieuw Zeeland staat helaas niet bekend om de rode wijnen. We hebben een wijntour gedaan en ongeveer 8 wijnboeren bezocht, voornamelijk Sauvignon Blanc geproefd.

Daarna naar onderen gereden naar Kaikoura. Hier hadden we een boottrip geboekt om de walvissen in het gebied te bekijken. Helaas ging deze tocht niet door vanwege de ruige zee die dag. Eel hebben we veel zeehonden gezien die in kolonies op de rotsstranden liggen.

We zijn weer terug gereden naat het noorden om vervolgens richting het Abel Tasman Park te rijden. Dit park is uiteraard vernoemd naar onze nederlandse held die Australië en Nieuw Zeeland het eerst heeft ontdekt maar er niks mee gedaan heeft, helaas. Anders hadden we gewoon rechts kunnen blijven rijden en Nederlands kunnen praten.

In het Abel Tasman park prachtige wandelingen gemaakt en een mooie waterval bezocht. Daarna doorgereden naar Lake Rotoroa, een glashelder meer waar we ook een wandeling hebben gemaakt. De natuur is hier prachtig en het is hier ontzettend rustig en dun bevolkt, je komt soms niemand tegen.

Bij de Buller River is de langste wandelbrug over een rivier in NZ, hier zijn we overheen gewandeld en Nynke is terug 'geswingt', met een soort van kabelbaan. Daarna met een jetboot over de rivier gecrosst wat ontzetend gaaf was.

Inmiddels zijn we in Greymouth, waar we vandaag een oude goudmijn hebben bezocht. We rijden zo langzaam aan naar het zuiden. We genieten enorm want het is hier prachtig, indrukwekkend mooi. We proberen het met foto's te bewijzen.

• 30 Januari 2014 - 16:05

Tante Frouk:

Hey Jellmer en Nynke.
    Go wot geniete jim hin?prachtig.En wot in indrukken doche jim ek op.Wauw.
    Gjit it goed elke dei bij elkoar(mat tante frouk har net mei bemoeie hin)
    Dit is foar jimme ek in beproefing fansels...ot dit slachet mei sien twaan(wot ik osa hoop)dan sil de rest fan jim libben ek slachje tegjerre.Thus mei ik my noait mei sok soad dingen bemoeie fan de bern ha ha,
    Mar it is puur mei libben jer poppies.Genietsje mar fijn.En uuuu net ien relatie gjit sunder kop of stoot.
    jert der allejerre by .
    Us mariek had wer efen mei jimme oan it skypen west ha ik jert.
    It kadootsje is al in pear wiike lien oan kommen ut Australie .It laait noch efen boppe op de kost.
    We wachtsje (5 feb)mei it te jaan.Super leaf fan jim.Fijn dat jim om har tinke.
    Se hat it geregeld oer jim,en mist jim ek wol...maar dat dogge wij allejer wol .
    Nou berntsjes...foarsichtig..lekker genietsje...en in protte leafs fan us jirre ut it kalde fryslan.
    Tante Frouk.en de rest ut it Vinke nestje.XXXXXXXX
    O jaaaa Jelmer alfest lokwinske mei dyn jirdei...we sille der 1,2,3 op drinke jonge.

Tags: nieuwzeeland