Thailand - Vietnam - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jelmer Bruinsma - WaarBenJij.nu Thailand - Vietnam - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jelmer Bruinsma - WaarBenJij.nu

Thailand - Vietnam

Door: Jelmer en Nynke

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

12 Maart 2014 | Thailand, Chiang Mai

Vorige week in Thailand hebben we een kookcursus gehad in Chiang Mai. Dit was erg interessant. 's ochtends hebben we op de markt de ingredienten gehaald en daarna zijn we begonnen met met maken van kokossoep, thaise curry paste, curry en Pad Thai (gebakken noodles).
De volgende dag zijn we naar het Tiger Kingdom geweest en zijn we met een paar tijgers op de foto gekomen. In Chiang Mai zijn we de hele poos opgetrokken met 4 Nederlanders, we hebben met hun een geweldige tijd gehad.

Zondag 2 maart hebben we een scooter gehuurd voor 2 dagen en zijn we naar een klein dorpje in de bergen gereden genaamd Pai. Deze tocht was pittig en de route had (zeggen ze) 762 bochten. Pai was prachtig, het is een chill hippie stadje en de sfeer was erg relaxed. We hebben er prachtig getourd met de scooter.

Woensdag 5 maart zijn we vanaf Chaing Mai naar Hanoi gevlogen. Ook deze omschakeling was even wennen voor ons. Ze rijden als idioten in Hanoi en ze spreken hier niet zo goed engels als in Thailand. Ook wil iedereen je vanalles aansmeren en als je eenmaal iets geboekt hebt dan blijkt iedereen van dezelfde boeking iets anders te hebben betaald (heel frustrerend).

Vanuit Hanoi zijn we 2 dagen naar Halong Bay geweest, met een boottocht. Helaas was het erg koud, mistig en regen maar alsnog was Halong Bay prachtig. We zijn in prachtige rotsen geweest en hebben in Halong Bay gekayakt.

Terug uit Halong Bay zijn we met de bus naar Sapa gereden, een klein bergdorpje waar nog traditionele vietnamezen wonen. Ook hier was het gigantisch mistig, we hadden een max. zicht van 20 meter. Sapa moet prachtig zijn, met prachtige dorpjes en groene rijstvelden. Helaas niks van gezien maar de ervaring was ook erg mooi. We hadden een locale prive gids, een klein vrouwtje die heel goed engels sprak. Ze heeft ons veel over haar cultuur verteld en we hebben 13 km met haar gehiked door verschillende traditionele dorpjes. Helaas wordt Sapa aangetast door het toerisme, er wordt veel gebedeld ( ook door kinderen) en op de rijstvelden worden al resorts gebouwd. In een kleine dorpje zat zelfs al een Nederlands restaurant.

Vanuit Sapa weer met de nachtbus terug naar Hanoi. In Hanoi zijn we nog even langs de dode Ho Chi Minh langs geweest. Hij is gebalsemt en zijn lichaam ligt tentoongesteld. Wij vonden dit heel bizar, het leek eerder een wassen beeld. Veel vietnamezen aanbidden Ho Chi Minh en worden emotioneel als ze hem zien. Ook hebben we zijn museum bezocht, niet bijzonder.

Vanuit Hanoi zijn we met de nachtbus naar Hue gereden. De nachtbus nemen is een goedkope manier van reizen. (goedkoper als met de trein) Wel worden we altijd verbaast als we met de bus reizen. 's Nachts wordt er vanalles in de bus geladen, opeens liggen er locale mensen op de grond en na een tijdje wordt dat weer ergens anders uitgelaten. De buschauffeur heeft naast zijn toeristen een extra handeltje wat erg normaal is hier.

Hue is een leuke stad, hier is het opeens 35 graden, een groot verschil met Hanoi waar het rond de 10 graden was. We hebben het alleen wel een beetje bekeken met al die steden, tempels en belangrijke gebouwen. Dus morgen gaan we met de bus richting Hoi Ann. Hier hebben we veel zin in, we hopen een pak te kopen voor Jelmer en andere leuke kledingstukken die ze daar erg goedkoop kunnen maken.

• 13 Maart 2014 - 16:42

Ulienke:

Jammer dat het zo mistig was in Sapa, want dat is inderdaad wel heel mooi anders! En ook Halong Bay is prachtig wanneer het mooi weer is. Maar ik weet zeker dat jullie Hoi An ook super vinden, ik vond dat een heel vriendelijk en gezellig stadje. Ga er wel vanuit dat je drie keer terug moet komen bij het maken van het pak, want het is nooit in 1x goed ;) maar als het dan eindelijk klaar is is het heel mooi!! Nynke, jij kan er mooi een leren tas laten maken :):)

Have fun en geniet!!
    Liefs